Jak wygląda sytuacja w segmencie JZP - czy to segment atrakcyjny dla firm audytorskich? Czy widać spadek liczby firm audytorskich w tym segmencie?
Ewa Jakubczyk-Cały, Partner Zarządzający PKF Consult, biegły rewident
Statystyki wskazują wyraźnie, że ilość firm audytorskich badających sprawozdania jednostek zainteresowania publicznego stale spada. Ilościowo bardzo duża część jednostek zainteresowania publicznego to banki spółdzielcze, w badaniu których specjalizuje się dość wąska grupa firm audytorskich, w tym związki rewizyjne banków spółdzielczych. Duża grupa JZP - to fundusze inwestycyjne i TFI. Spółek, których papiery wartościowe są notowane na rynkach regulowanych oraz banków komercyjnych czy jednostek ubezpieczycieli - to razem nie więcej niż ok. 1/3 wszystkich JZP. Część firm audytorskich wycofuje się z badania JZP, zwłaszcza te, które badały niewielką ich ilość i za wynagrodzenie nieodpowiadające pokryciu kosztów z zastosowaniem odpowiedniej marży. Staje się to nieopłacalne, nie pokrywa ryzyka, nakładu pracy związanego z częstotliwością kontroli PANA. Warto zwrócić uwagę, że w wielu firmach audytorskich następuje też zmiana struktury sprzedaży, wzrasta dynamika sprzedaży usług doradczych, podatkowych, rachunkowych, spada zaangażowanie w realizację usług audytorskich. Niepokojący trend może dotyczyć przede wszystkim JZP, bo jest możliwe, że trudno będzie znaleźć audytora, który podejmie się badania, a spełnia jednocześnie warunki niezależności, czyli nie świadczy dla JZP innych usług w wymaganym czasie, nie jest narażony na konflikt interesów, bo bada sprawozdania najbliższej konkurencji lub jest z nią powiązany w inny sposób, zna jednocześnie branżę i regulacje ją obowiązujące, a firma audytorska dokonała już takich nakładów inwestycyjnych na technologię, że audyt będzie realizowany szybko, bezpiecznie i w odpowiedniej jakości. Reasumując:
|
Może Cię zainteresować
PKF News
Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.
Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej
Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.