W dniu 14 stycznia 2022 r. na stronie internetowej Generalnego Inspektora Informacji Finansowej („GIIF”) opublikowano komunikat nr 37 („Komunikat”) zawierający informacje z zakresu przepisów AML/CFT dotyczące zasad odnotowywania przez instytucję obowiązaną rozbieżności między informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta, ujawnionymi w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych („CRBR”), a ustalonymi przez tę instytucję obowiązaną.
Przypominamy Państwu, że w dniu 31 października 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o AML/CFT („Nowelizacja”), która – obok obowiązku identyfikacji beneficjentów rzeczywistych klienta oraz konieczności uzyskania odpowiednich dokumentów klienta z CRBR – nałożyła na instytucje obowiązane obowiązek odnotowywania rozbieżności między danymi ujawnionymi w CRBR a ustalonymi przez instytucję obowiązaną. Z uwagi na konieczność informowania ministra właściwego ds. finansów publicznych o odnotowanych rozbieżnościach obowiązek ten budził liczne kontrowersje.
Poniżej przedstawiamy Państwu najważniejsze informacje o tym, w jaki sposób instytucja obowiązana powinna postępować w przypadku odnotowania rozbieżności dotyczących danych o beneficjentach rzeczywistych, opracowane w oparciu o Komunikat GIIF.
Identyfikacja beneficjentów rzeczywistych klienta
Instytucja obowiązana, w ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, ma obowiązek zidentyfikowania beneficjentów rzeczywistych swoich klientów. Środkami, które wspomagają ten proces są m.in. CRBR oraz ujawnione w nim dane klientów i ich beneficjentów rzeczywistych, dane ujawnione w odpowiednich rejestrach przedsiębiorców czy też informacje wynikające z umowy spółki lub statutu.
W celu wyegzekwowania korzystania z danych ujawnionych w CRBR przez instytucje obowiązane, Nowelizacja nałożyła na instytucje obowiązane obowiązek uzyskania potwierdzenia rejestracji albo odpisu z CRBR lub innego rejestru prowadzonego we właściwym państwie członkowskim UE. Obowiązek ten ciąży na instytucjach obowiązanych w każdej sytuacji, gdy nawiązują one stosunki gospodarcze lub przeprowadzają transakcje okazjonalne z klientem będącym podmiotem podlegającym obowiązkowi wpisu do CRBR lub innego rejestru prowadzonego we właściwym państwie członkowskim UE.
Dodatkowe obowiązki związane z odnotowywaniem rozbieżności
Dodane na mocy Nowelizacji, art. 61a ust. 1-2 oraz art. 50 ust. 2 pkt 10 ustawy o AML/CFT, nakładają na instytucje obowiązane dodatkowe obowiązki polegające na:
- porównaniu danych beneficjentów rzeczywistych klienta ujawnionych w CRBR z informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta ustalonymi przez tę instytucję,
- odnotowaniu rozbieżności pomiędzy ww. danymi o beneficjentach rzeczywistych klienta; w Komunikacie GIIF sformułował następujące wskazówki dotyczące sposobu odnotowywania rozbieżności:
- jednym z rodzajów rozbieżności jest brak zgłoszenia przez klienta informacji o beneficjentach rzeczywistych do CRBR – brak zgłoszenia do CRBR należy odczytywać jako deklarację klienta, że dana osoba, zidentyfikowana przez instytucję obowiązaną jako beneficjent rzeczywisty klienta, nie jest beneficjentem rzeczywistym klienta,
- odnotowywanie rozbieżności nie powinno polegać na mechanicznym zestawieniu informacji ujawnionych w CRBR oraz Krajowym Rejestrze Sądowym – instytucja obowiązana powinna uwzględniać np. czas niezbędny na ujawnienie danych w Krajowym Rejestrze Sądowym, potencjalne braki lub omyłki w danych ujawnionych w Krajowym Rejestrze Sądowym, a także treść innych dokumentów takich jak umowa spółki, statut lub umowa zbycia udziałów lub akcji w spółce,
- odnotowywanie rozbieżności powinno dotyczyć wyłącznie informacji o beneficjentach rzeczywistych klienta, nie dotyczy zatem innych danych takich jak np. dane osoby dokonującej zgłoszenia do CRBR;
- podjęciu czynności w celu wyjaśnienia przyczyn rozbieżności między danymi ujawnionymi w CRBR a informacjami ustalonymi przez instytucję obowiązaną (skutkiem tych czynności powinno być potwierdzenie lub wykluczenie istnienia takich rozbieżności); jak wskazano w Komunikacie takie czynności mogą polegać na skontaktowaniu się z klientem, wyjaśnieniu sposobu ustalenia beneficjenta rzeczywistego przez klienta, wyjaśnieniu sposobu ustalenia struktury własności i kontroli przez klienta, wyjaśnieniu czy sposób dokonania identyfikacji beneficjentów rzeczywistych przez instytucję obowiązaną był prawidłowy, wyjaśnieniu z jakiego powodu klient uznał daną osobę za beneficjenta rzeczywistego, zebraniu dodatkowych informacji i dokumentów,
- przekazaniu ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych zweryfikowanej informacji o rozbieżnościach wraz z uzasadnieniem i dokumentacją dotyczącą odnotowanych rozbieżności – w przypadku potwierdzenia odnotowanych rozbieżności przez instytucję obowiązaną; wskazany obowiązek powinien dać asumpt podmiotom podlegającym obowiązkowi ujawnienia danych o beneficjentach rzeczywistych do bieżącego aktualizowania tych danych w CRBR,
- uregulowaniu w wewnętrznej procedurze instytucji obowiązanej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zasad odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a informacjami o beneficjentach rzeczywistych klienta ustalonymi przez tę instytucję obowiązaną.
Warto również zwrócić uwagę, że niewykonywanie powyższych obowiązków przez instytucję obowiązaną może świadczyć o nieprawidłowym stosowaniu przez nią środków bezpieczeństwa finansowego. Z kolei uzyskanie przez GIIF informacji o takich nieprawidłowościach może być przyczyną podjęcia działań kontrolnych wobec takiej instytucji obowiązanej.
Zasady podejmowania czynności zmierzających do wyjaśnienia rozbieżności
Zgodnie z Komunikatem GIIF, zidentyfikowanie rozbieżności pomiędzy danymi beneficjentów rzeczywistych klienta ujawnionych w CRBR a informacjami ustalonymi przez instytucję obowiązaną nie powinno prowadzić do automatycznego założenia, że to klient popełnił błąd przy zgłaszaniu danych do CRBR. Przeciwnie, instytucje obowiązane nie powinny z góry przyjmować, że informacje ujawnione w CRBR są nieprawidłowe. GIIF rekomenduje, by punktem wyjścia dla badania przyczyn odnotowanych rozbieżności było założenie, że ewentualny błąd podczas identyfikowania beneficjentów rzeczywistych popełniła instytucja obowiązana. Z tego względu instytucja obowiązana powinna przeanalizować, czy:
- prawidłowo dokonała identyfikacji beneficjenta rzeczywistego klienta,
- podjęła wystarczające i odpowiednie czynności w celu weryfikacji tożsamości beneficjenta rzeczywistego,
- podjęła wystarczające i odpowiednie czynności w celu ustalenia struktury własności i kontroli klienta.
W dalszej kolejności instytucja obowiązana może zwrócić się do klienta o przedłożenie dodatkowych informacji lub dokumentów takich jak np. umowa spółki lub statut. GIIF zwraca uwagę w Komunikacie na okoliczność, iż częstymi przyczynami wystąpienia rozbieżności są uprzywilejowanie udziałów lub akcji co do głosu, a także przyznanie szczególnych uprawnień danemu wspólnikowi lub akcjonariuszowi. Takie okoliczności mogą sprawiać, że dany wspólnik lub akcjonariusz faktycznie sprawuje kontrolę nad klientem, mimo iż nie posiada co najmniej 25% udziałów lub akcji. Takie informacje wynikają dopiero z treści umowy spółki lub statutu, dlatego też przed ich weryfikacją instytucja obowiązana mogła nie dysponować pełnym obrazem struktury własności i kontroli klienta. Podkreślić więc należy, że nieuwzględnienie takich uprawnień może powodować brak lub błędne ustalenia w zakresie beneficjentów rzeczywistych klienta, a zatem nieprawidłowe zastosowanie środka bezpieczeństwa finansowego.
Skutkiem podjęcia powyższych czynności powinno być potwierdzenie lub wykluczenie istnienia faktycznych rozbieżności pomiędzy informacjami o beneficjentach rzeczywistych ujawnionymi w CRBR a danymi ustalonymi przez instytucję obowiązaną.
Katalog rozbieżności niepodlegających zgłoszeniu ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych
W Komunikacie GIIF przedstawił przykładowy katalog informacji o rozbieżnościach, których zgłaszanie ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych jest niepożądane oraz nieprawidłowe. Takimi informacjami są:
- informacje o drobnych omyłkach pisarskich w CRBR, np. o literówkach,
- informacje o nieścisłościach w odpisie KRS lub innych rejestrach handlowych klienta,
- informacje o braku zgłoszenia informacji w CRBR przez podmioty niezobowiązane do takich zgłoszeń, np. stowarzyszenie zwykłe,
- informacje o nieścisłościach niemających wpływu na ustalenie beneficjenta rzeczywistego, np. brak drugiego imienia beneficjenta,
- niezweryfikowane informacje o rozbieżnościach,
- informacje nieuzasadnione lub ze zdawkowym uzasadnieniem.
Prosimy o kontakt, jeżeli potrzebują Państwo profesjonalnego doradztwa prawnego z zakresu AML/CFT. Nasi eksperci:
- przygotują strategię compliance dla Państwa firmy,
- pomogą Państwu zaktualizować i zoptymalizować wewnętrzną procedurę AML/CFT instytucji obowiązanej,
- sporządzą dla Państwa zgłoszenie lub aktualizację informacji o beneficjentach rzeczywistych w CRBR.
Pliki do pobrania
PKF News
Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.
Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej
Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.