Sponsoring finansowy w świetle podatku dochodowego i VAT

25.08.2014

Artykuł autorstwa eksperta PKF (Natalia Mękal - Księgowy ds. rachunkowości), został opublikowany 18 sierpnia 2014 r. na portalu TaxFin.pl.

Niewątpliwie poprzez pełnienie funkcji sponsora wizerunek firmy nabiera szczególnego wyrazu, poprzez rozpowszechnianie swojej marki, sponsor osiąga nie tylko pozytywny wizerunek ale niejednokrotnie zwiększa obroty swojej sprzedaży. W kodeksie cywilnym nie znajdziemy żadnych uregulowań dotyczących umowy sponsoringu, zatem każdy kto chce zostać sponsorem może oprzeć się o zasadę swobody umów wynikającą z art. 353 K.c.

To co powinno się znaleźć w umowie sponsoringu finansowego, to zobowiązanie sponsora do przekazania na rzecz sponsorowanego określonego świadczenia pieniężnego w zamian za działania reklamowo-promocyjne ze strony sponsorowanego.  Ważne jest przy tym aby umowa opierała się na ekwiwalentności wzajemnych świadczeń i określała ich wzajemną wartość, wówczas bowiem wystąpi tzw. sponsoring właściwy a sponsor nie będzie miał problemów z możliwością zaliczenia tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Strony decydujące się na zawarcie tego typu umowy, powinny pamiętać o prawidłowym rozliczeniu podatku dochodowego oraz VAT związanego z czynnościami wykonywanymi w jej ramach.

Podatek dochodowy

Rozliczenie umowy przez sponsora

Z uwagi na to, że przy sponsoringu finansowym sponsor przekazuje pieniądze, nie występuje  w tym wypadku świadczenie usług z jego strony ani także przekazanie towarów, gdyż pieniądz nie jest towarem. Sponsor jest uważany za nabywcę (nabywa usługę reklamową) zatem z jego strony nie występuje konieczność wykazywania dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Ponadto wartość świadczenia pieniężnego poniesiona przez sponsora może zostać uznana przez niego za koszty uzyskania przychodów, w przypadku gdy wartość wspólnych świadczeń jest ekwiwalentna. Praktyka organów podatkowych prezentowana w wydawanych interpretacjach indywidualnych prezentuje pogląd, że do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki do wysokości równowartości otrzymanej usługi reklamowej, zatem sponsor powinien pamiętać że jeżeli jego wydatki będą wyższe  to ich  nadwyżka stanowić będzie darowiznę niestanowiącą kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust.1 pkt14 ustawy o PDOP i art.23 ust.1 pkt 11 ustawy o PDOF). Ważne jest zatem aby w umowie określono wartość wzajemnych świadczeń.

Rozliczenie umowy przez sponsorowanego

Sponsorowany który prowadzi działalność gospodarczą i zgodnie z umową w zamian za otrzymane świadczenie zobowiązuje się do wykonania usług mających na celu promocję oraz reklamowanie sponsora ma obowiązek wykazania przychodu z działalności. Przychód ten oraz data jego uzyskania powstaje wg. zasad ogólnych określonych w art. 12 ustawy o PDOP oraz art. 14 ustawy o PDOF.

Jeżeli natomiast chodzi o koszty uzyskania przychodu przez sponsorowanego to ma on prawo zaliczenia poniesionych kosztów związanych z wykonywaniem w/w usługi reklamowej do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ustawy PDOP oraz art. 22 ustawy o PDOF.

Podatek VAT

Rozliczenie VAT przez sponsora

Podmiot będący czynnym podatnikiem VAT, który decyduje się na sponsoring finansowy nie będzie miał obowiązku odprowadzania z tego tytułu dodatkowego podatku  VAT, gdyż przekazanie pieniędzy nie stanowi przekazania towaru ani świadczenia usługi.  Ponadto nabywana usługa reklamowa, świadczona przez podmiot który sponsorujemy, jeżeli będzie służyła czynnościom opodatkowanym sponsora, wówczas  będzie on mógł odliczyć VAT naliczony wykazany na fakturze otrzymanej od sponsorowanego.

Rozliczenie VAT przez sponsorowanego

Zgodnie Art. 5. ust. 1 pkt 1. oraz art. 6 pkt 2 Ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle powyższych przepisów jeżeli sponsorowany jest czynnym podatnikiem VAT, zawierając ze sponsorem umowę w której zobowiązuje się do wykonania usługi reklamowej, musi udokumentować tę czynność fakturą i odprowadzić podatek VAT. W świetle obowiązujących od 01.01.2014 przepisów, obowiązek ten powstanie na zasadach ogólnych określonych w art. 19a ustawy o VAT, przy czym zgodnie z art. 19a ust. 8 sponsorowany powinien pamiętać, że obowiązek podatkowy powstaje także w przypadku gdy przed dokonaniem usługi otrzymano całość lub cześć zapłaty.

Jeżeli zatem zdecydujemy się pełnić funkcje sponsora to przy odpowiednio sformułowanej umowie,  możemy zaliczyć w koszty uzyskania przychodu poniesione przez nas wydatki oraz odliczymy podatek VAT wykazany na fakturze przez sponsorowanego .

Skontaktuj się z nami
Agnieszka  Chamera</br> Podatki
Agnieszka Chamera
Podatki
Partner Zarządzający PKF Tax&Legal +48 609 331 330

PKF News

Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.

Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej

Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.