SKI-32 Wartości niematerialne - koszt strony internetowej

INTERPRETACJA SKI-32

Wartości niematerialne - koszt strony internetowej

ODNIESIENIA

- MSSF 3 Połączenia jednostek

- MSSF 15 Przychody z umów z klientami

- MSSF 16 Leasing

- MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych (zaktualizowany w 2007 r.)

- MSR 2 Zapasy (zaktualizowany w 2003 r.)

- MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe (zaktualizowany w 2003 r.)

- MSR 36 Utrata wartości aktywów (zaktualizowany w 2004 r.)

- MSR 38 Wartości niematerialne (zaktualizowany w 2004 r.)

PROBLEM

1 Jednostka może ponosić nakłady wewnątrzorganizacyjne na opracowanie i użytkowanie własnej strony internetowej z dostępem dla użytkowników wewnętrznych lub zewnętrznych. Strona internetowa zaprojektowana w celu udostępnienia jej użytkownikom zewnętrznym może być wykorzystywana w różnych celach, takich jak promocja i reklama własnych produktów lub usług, świadczenie usług elektronicznych oraz sprzedaż produktów i usług. Strona internetowa zaprojektowana na potrzeby użytkowników wewnętrznych może być wykorzystywana w celu zamieszczania na niej informacji na temat zasad (polityki) jednostki, danych dotyczących klientów oraz do wyszukiwania informacji.

2 Etapy opracowywania strony internetowej można przedstawić następująco:

a) planowanie - polega na przeprowadzeniu analizy wykonalności, określeniu celów i specyfikacji, ocenie dostępnych alternatyw i wybraniu preferowanego rozwiązania;

b) opracowanie aplikacji (oprogramowania) i infrastruktury - polega na uzyskaniu nazwy domeny, zakupie i skompletowaniu sprzętu i oprogramowania operacyjnego, zainstalowaniu opracowanych aplikacji i przeprowadzenie testów wytrzymałościowych (ang. stress testing);

c) opracowanie projektu graficznego - polega na zaprojektowaniu wyglądu stron internetowych;

d) opracowanie zawartości - polega na stworzeniu, nabyciu, przygotowaniu i zamieszczeniu na stronie internetowej informacji tekstowych lub graficznych przed zakończeniem opracowywania strony internetowej. Informacje te mogą być przechowywane w odrębnych bazach danych, które zostaną zintegrowane na stronie internetowej (bądź udostępniane poprzez stronę) lub też zakodowane (zaszyfrowane) bezpośrednio na stronach internetowych.

3 Po zakończeniu procesu opracowywania strony internetowej rozpoczyna się etap użytkowania. Na tym etapie jednostka utrzymuje i udoskonala aplikacje, infrastruktur ę, projekt graficzny oraz zawartość strony internetowej.

4 Rozstrzygnięcia wymagają następujące zagadnienia rachunkowe związane z wewnętrznymi nakładami jednostki na opracowanie strony internetowej z dostępem dla użytkowników wewnętrznych lub zewnętrznych:

a) czy strona internetowa jest składnikiem wartości niematerialnych wytworzonym przez jednostkę we własnym zakresie podlegającym wymogom MSR 38; oraz

b) jakie jest odpowiednie podejście księgowe do tego rodzaju nakładów.

5 Niniejsza interpretacja nie dotyczy nakładów na zakup, opracowanie, skompletowanie i użytkowanie sprzętu komputerowego (np. serwerów internetowych, serwerów publicznie udostępnianych, serwerów produkcyjnych i łączy internetowych) dla strony internetowej. Nakłady takie należy rozliczać zgodnie z MSR 16. Ponadto, jeżeli jednostka ponosi nakłady związane z wykupieniem miejsca na serwerze dla strony internetowej (tzw. web hosting), to nakłady te ujmuje jako koszt zgodnie z pkt 88 MSR 1 oraz Założeniami koncepcyjnymi sprawozdawczości finansowej w momencie odbioru tych usług.

6 MSR 38 nie ma zastosowania do składników wartości niematerialnych utrzymywanych przez jednostkę w celu sprzedaży w ramach działalności gospodarczej (zob. MSR 2 i MSSF 15) lub do leasingów składników wartości niematerialnych, które rozlicza się zgodnie z MSSF 16. W związku z powyższym interpretacja ta nie ma zastosowania do wydatków na rozwój lub działalność strony internetowej (lub oprogramowania strony internetowej) na sprzedaż innej jednostce lub wydatki te rozlicza się zgodnie z MSSF 16.

UZGODNIONE STANOWISKO

7 Opracowana własna strona internetowa jednostki z dostępem dla użytkowników wewnętrznych lub zewnętrznych stanowi składnik wartości niematerialnych wytworzony przez jednostkę we własnym zakresie, który podlega wymogom MSR 38.

8 Opracowana strona internetowa ujmowana jest jako składnik wartości niematerialnych wtedy i tylko wtedy, gdy poza spełnieniem ogólnych wymogów zawartych w pkt 21 MSR 38, które dotyczą ujmowania i początkowej wyceny odnośnych aktywów, jednostka spełnia wymogi pkt 57 MSR 38. Spełnienie wymogu wykazania, w jaki sposób strona internetowa wygeneruje prawdopodobne przyszłe korzyści ekonomiczne, zgodnie z pkt 57 lit. d) MSR 38, powinno być wykonalne przede wszystkim wówczas, gdy strona internetowa ma zdolność generowania przychodów, na przykład bezpośrednich przychodów wynikających z możliwości złożenia zamówień na stronie internetowej. Jeżeli natomiast strona internetowa została opracowana wyłącznie lub głównie dla celów promocji bądź reklamy produktów lub usług własnych, to jednostka nie będzie w stanie udowodnić, że strona internetowa spowoduje powstanie prawdopodobnych przyszłych korzyści ekonomicznych, a zatem wszystkie nakłady poniesione na opracowanie takiej strony ujmuje się jako koszt w momencie poniesienia.

9 Wszelkie wewnętrzne nakłady poniesione na opracowanie i użytkowanie strony internetowej jednostki rozlicza się zgodnie z MSR 38. Przy ustalaniu odpowiedniego podejścia księgowego ocenia się charakter wszystkich czynności, na które jednostka ponosi nakłady (np. szkolenie pracowników i utrzymanie strony internetowej) oraz etap opracowywania strony, jak również etapy realizowane po zakończeniu jej opracowywania (dodatkowe wskazówki zawiera przykład ilustrujący towarzyszący niniejszej interpretacji). Na przykład:

a) etap planowania jest w swej istocie podobny do etapu prac badawczych opisanych w pkt 54-56 MSR

38. Nakłady poniesione na tym etapie ujmuje się jako koszt w momencie ich poniesienia;

b) etap opracowania aplikacji (oprogramowania) i infrastruktury, etap opracowania projektu graficznego i etap opracowania zawartości strony, w zakresie, w jakim zawartość ta nie jest opracowywana na potrzeby reklamy i promocji własnych produktów i usług jednostki, można uznać za etapy podobne w swej istocie do etapu prac rozwojowych opisanych w pkt 57-64 MSR 38. Nakłady poniesione na tych etapach zwiększają (koszt) strony internetowej ujętej w wartościach niematerialnych zgodnie z pkt 8 niniejszej interpretacji, jeżeli nakłady te można w racjonalny i uzasadniony sposób bezpośrednio przyporządkować lub przypisać do czynności przygotowania strony internetowej do zamierzonego stosowania. Dla przykładu, nakłady poniesione na nabycie lub stworzenie zawartości strony (innej niż zawartość mająca na celu reklamę i promocję własnych produktów i usług jednostki) lub nakłady służące umożliwieniu użytkownikom skorzystania z treści zamieszczonych na stronie internetowej (opłata za nabycie licencji na zamieszczenie danego materiału na stronie) zwiększają koszt opracowania strony, o ile warunek powyższy został spełniony. Zgodnie z pkt 71 MSR 38 nakładów poniesionych na składnik wartości niematerialnych, które początkowo ujęto jako koszty w poprzednim sprawozdaniu finansowym, nie ujmuje się jednak w późniejszym okresie jako część kosztu składnika wartości niematerialnych (np. jeżeli koszt praw autorskich do określonych treści został w pełni zamortyzowany, a treści te zostały w późniejszym okresie zamieszczone na stronie internetowej);

c) nakłady poniesione na etapie opracowywania zawartości, w zakresie, w jakim zawartość ta jest opracowana na potrzeby reklamy i promocji własnych produktów i usług jednostki (np. cyfrowe fotografie produktów), ujmuje się jako koszt w momencie ich poniesienia zgodnie z pkt 69 lit. c) MSR 38. Na przykład przy księgowaniu nakładów poniesionych na profesjonalne usługi polegaj ące na wykonaniu cyfrowych fotografii produktów jednostki i poprawie sposobu wyświetlania tych fotografii nakłady te ujmuje się jako koszt w momencie odbioru tych usług profesjonalnych, a nie w chwili ich zamieszczenia na stronie internetowej;

d) etap użytkowania rozpoczyna się po zakończeniu opracowywania strony internetowej. Nakłady ponoszone na tym etapie ujmuje się jako koszt, chyba że spełniają kryteria zawarte w pkt 18 MSR 38.

Skontaktuj się z nami
Ewa Jakubczyk-Cały
Ewa Jakubczyk-Cały
Partner Zarządzający PKF Consult +48 22 560 76 50

PKF News

Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.

Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej

Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.