Artykuł autorstwa eksperta PKF (Ewa Jakubczyk-Cały - Biegły Rewident) został opublikowany w Dzienniku "Gazeta Prawna" w cyklu "Akademia Podatkowa" w dniu 4.07.2013 r.
Potrzeba wprowadzenia zmian wynikała głównie z niejednolitego podejścia różnych standardów do sposobów wyceny w wartości godziwej oraz informacji, które trzeba ujawnić w sprawozdaniach finansowych w tym zakresie. Największe różnice występowały pomiędzy wymogami odnoszącymi się do instrumentów finansowych, o których mowa w takich standardach jak MSR 39, MSSF 9 oraz MSSF 7, a tymi, które dotyczyły wszelkich innych pozycji, wobec których jest dopuszczalna wycena w wartości godziwej, np. MSR 40 – Nieruchomości inwestycyjne.
Nowy standard ustala jednolite wytyczne zarówno w odniesieniu do pozycji finansowych, jak i niefinansowych. Wprowadzona została nowa wspólna definicja wartości godziwej. Jest nią „kwota, którą można byłoby otrzymać w transakcji sprzedaży składnika aktywów lub zapłacić w transakcji przekazania zobowiązania przeprowadzonej między uczestnikami rynku na dzień wyceny”. Ponadto MSSF 13 wyznacza ramy ustalania wartości godziwej i podaje wymogi dotyczące ujawniania w sprawozdaniach finansowych informacji o jej pomiarach. Przy tym jednak rada nie wprowadziła żadnych nowych lub zmienionych wymogów dotyczących elementów sprawozdania finansowego, które należy ujmować lub wyceniać w wartości godziwej.
Zastosowanie nowego standardu może spowodować konieczność zmiany metod wyceny niektórych aktywów w sprawozdaniu finansowym oraz ujawnienia dodatkowych lub innych niż dotychczas informacji dotyczących tej wyceny. Jednostki prowadzące rachunkowość według MSR/MSSF powinny więc dokonać szczegółowej analizy wymagań standardu. W niektórych przypadkach konieczne może się okazać bardziej szczegółowe niż dotychczas udokumentowanie wycen uzasadniających kwoty zaksięgowane w księgach rachunkowych oraz ujawnione w sprawozdaniach finansowych.
PKF News
Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.
Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej
Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.