Artykuł autorstwa ekperta PKF Consult (Aleksandra Krempin, Koordynator ds. szkoleń), został opublikowany w kwietniu 2016 r. na portalu nf.pl. |
Coroczne badanie, Kelly Global Workforce Index, ujawniające poglądy na temat pracy z perspektywy pokoleniowej wskazuje, że ponad połowa, bo aż 59% respondentów w Europie rozważa dodatkową formę kształcenia lub szkolenia się w celu podniesienia swoich kwalifikacji. Twierdzą, że ich główną motywacją jest przede wszystkim możliwość awansu, a w dalszej kolejności zmiana miejsca pracy czy założenie własnej działalności.
Pracownicy są świadomi tego, że zarządzanie własnymi umiejętnościami pozwala zabezpieczyć zawodową przyszłość w ciągle zmieniającym się środowisku pracy. Najwięcej respondentów deklarujących chęć dalszego podnoszenia swoich kwalifikacji zlokalizowano w Rosji - aż 92% badanych, następnie w Belgii 75%, na Węgrzech 74% oraz w Irlandii 71%. Polska uplasowała się na 12 miejscu tego rankingu z wynikiem 67%, pozostawiając za sobą 17 pozostałych ankietowanych krajów. Ten wynik wskazuje na to, że rynek szkoleń w Polsce ma się całkiem dobrze.
Mija epoka szkoleń dla szkoleń
Międzynarodowe trendy szkoleniowe docierają jednak do Polski z pewnym opóźnieniem, choć dzieje się to oczywiście zdecydowanie szybciej niż kiedyś. Na przestrzeni ostatnich lat można zaobserwować szybki wzrost wymagań konsumenckich, co do metodologii szkoleń, sposobu ich prowadzenia oraz samej formy przekazu czy dostępu do szkolenia.
Stopniowo odchodzi się od wielogodzinnych wykładów popartych jedynie „suchymi przykładami” z życia. Teraz liczą się umiejętności podawane w pogardzanej niegdyś - pigułce, szybkie do przyswojenia a przede wszystkim o maksymalnym wskaźniku skuteczności. Mija epoka "szkoleń dla szkoleń", czyli podnoszenia kompetencji w oderwaniu od efektów biznesowych, która kwitła w dobie szkoleń z dotacji unijnych. Z jednej strony ten okres popsuł rynek w sensie jakościowym – małe firmy zaniżały ceny w projektach szkoleniowych, zatrudniając niewykwalifikowanych trenerów. Z drugiej strony w tym czasie zwiększyła się świadomość w zakresie korzyści inwestowania w wiedzę pracowników. Szkolenia stały się narzędziem, a nie jedynie elementem motywującym.
Coraz więcej polskich korporacji oraz mniejszych firm zaczęło przeznaczać fundusze na dobrze przemyślane projekty rozwojowe dla swoich pracowników. Coraz częściej przyjmuje się standardy znane i stosowane wcześniej w Europie Zachodniej – powszechne stają się narzędzia takie jak coaching czy mentoring, ale również duży nacisk kładzie się na dobór odpowiednich i aktualnych metod nauczania. Coraz bardziej popularne staje się również consulting, czyli szeroko pojęte doradztwo biznesowe.
Rośnie popularność e-learningu
Aby sprostać trendom oraz nie ustępować silnej konkurencji, firmy szkoleniowe zobligowane są do ciągłego śledzenia nowinek i uzupełniania oferty. Obok szkoleń stacjonarnych pojawiły się więc śladami rynków zachodnich szkolenia e-learningowe. Ta formuła świetnie przyjęła się w Polsce - jak pokazują badania jesteśmy w pierwszej piątce krajów, w których odnotowano największy wzrost popularności szkoleń e-learingowych w ostatnim roku:
1. Indie: 55%
2. Chiny: 52%
3. Malezja: 40%
4. Rumunia: 38%
5. Polska: 28%
Blended learning – współczesna odpowiedź dla zwolenników tradycji
Zwolennicy szkoleń tradycyjnych powiedzą, że zwykły e-learning, czy m-learning nie jest w stanie zastąpić konwencjonalnych sposobów uczenia się. W odpowiedzi na ten zarzut pojawił się blended learning, czyli formuła łącząca działania konwencjonalne z nowymi technikami. Bezpośredni kontakt z prowadzącym uzupełniany jest aktywnościami prowadzonymi zdalnie przy pomocy komputera lub innego urządzenia mobilnego z dostępem do sieci.
Internet i rozwój nowoczesnych technologii całkowicie zmieniają sposób, w jaki chcemy przyswajać wiedzę. Częścią składową szkoleń w formule mieszanej stają się więc videocasty, podcasty, webcasty, webinaria, filmy interaktywne, gry decyzyjne, symulatory czy tak zwany social learning. Nie są to nazwy powszechnie znane w naszym kraju, a to dlatego, że w Polsce metodologia blended learning dopiero raczkuje. Jestem jednak przekonana, że to jedynie kwestia czasu, ponieważ sposób przekazywania wiedzy dostosowuje się do wymagań konsumentów.
W USA blended learning staje się stopniowo podstawową metodą stosowaną w szkoleniach oraz na szczeblu szkolnictwa wyższego – jeżeli więc będziemy wciąż podążać za trendami z zachodu te sposoby nauczania niebawem nie będą nam obce.
Polacy najbardziej zaangażowani w Europie
W celu podsumowania przytoczę ostatnią statystykę - Polscy pracownicy znajdują się wśród grona najbardziej zaangażowanych zawodowo w Europie. Według badań średni europejski wskaźnik zaangażowania pracowników wynosi 56%, natomiast w Polsce jest to aż 61%. Jednym z czynników decydujących o tak wysokim wskaźniku jest to, że wydatki na podniesienie kwalifikacji pracowników w Polsce rosną nieprzerwanie od 2010 r. Zauważalnym wzrostem zakończył się także ubiegły rok. Miejmy więc nadzieję, że pracodawcy, troszczący się o wspomniane rezultaty biznesowe, nie spoczną na laurach i wciąż będą chętnie inwestować w rozwój pracowników - dając im możliwość korzystania z coraz nowszych technik pozyskiwania wiedzy. To z kolei da gwarancję, że Polski rynek szkoleniowy będzie wciąż rozwijał się dynamicznie podążając krok w krok za rynkiem europejskim.
PKF News
Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.
Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej
Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.