Artykuł napisany przez eksperta PKF (Marzena Filipowicz, Associate Partner ds. Outsourcingu w PKF BPO) został opublikowany 26 września 2022 r. na stronie prawo.pl.
W dzisiejszych czasach właściciele firm oprócz zarządzania działalnością operacyjną zmuszeni są koncentrować się na ogromnej ilości dodatkowych obowiązków, wynikających z przepisów prawa. Do katalogu ich obowiązków należy m.in. spełnienie wszelkich wymogów prawnych jako pracodawca – pisze Marzena Filipowicz.
Definicja pracodawcy została określona w Kodeksie pracy. Zgodnie z jego art. 3, pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia ona pracowników.
Należy pamiętać, że obowiązki pracodawcy nie ograniczają się do tych ujętych w kodeksie pracy, dodatkowo wiele innych ustaw oraz rozporządzeń odnosi się do pracodawcy.
Podstawowe obowiązki pracodawcy
Do podstawowych obowiązków pracodawcy należą m.in:
- informowanie pracowników o zakresie ich obowiązków, sposobie wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz o ich podstawowych uprawnieniach;
- organizowanie pracy tak, żeby zapewnić pełne wykorzystanie czasu pracy, osiąganie przez pracowników wydajnej i jakościowej pracy oraz zmniejszenie jej uciążliwości;
- przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu, dbanie o sprawiedliwe kryteria oceny, przeciwdziałanie mobbingowi;
- udostępnianie pracownikom treści przepisów, dotyczących równego traktowania;
- dbanie o rozwój pracowników, ułatwianie podnoszenia kwalifikacji i przystosowania się do zawodu;
- zapewnienie odpowiednich warunków BHP oraz zaspokajanie potrzeb socjalnych pracowników;
- wypłacanie terminowo wynagrodzenia;
- kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego;
- prowadzenie i przechowywanie w formie papierowej lub elektronicznej dokumentacji pracowniczej (akt osobowych, płacowych oraz innych, związanych z wykonywaniem pracy).
Należyte wykonanie niektórych z wymienionych obowiązków jest trudne do jednoznacznej oceny. Trudno bowiem stwierdzić, czy pracodawca w wystarczający sposób zadbał np. o przeciwdziałanie mobbingowi lub w odpowiedni sposób dbał o rozwój pracowników.
Jednak część z obowiązków pracodawcy została bardzo szczegółowo opisana w przepisach prawa, a ich kontrola pozwala stwierdzić, czy pracodawca wywiązał się w sposób należyty ze swoich obowiązków. Do takich obowiązków należy m.in. prowadzenie dokumentacji i przechowywanie akt osobowych.
Cały artykuł jest dostępny na stronie prawo.pl.
Może Cię zainteresować
PKF News
Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.
Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej
Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.