Na jakich kontach ująć

13.05.2013

Artykuł autorstwa eksperta PKF (Grażyna Sadowska) został opublikowany w dzienniku 'Rzeczpospolita' w dniu 13 maja 2013 r.

Ujęcie rachunkowe likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym będzie zbliżone jak w przypadku likwidacji pozostałych środków trwałych..

Należy także pamiętać, że zgodnie z ustawą o rachunkowości w rachunku zysków i strat, straty lub zyski związane ze zbyciem niefinansowych aktywów trwałych wykazujemy per saldo tj.:

- w pozostałych przychodach operacyjnych wykazujemy zysk związany ze zbyciem niefinansowych aktywów trwałych.

- w pozostałych kosztach operacyjnych straty związane ze zbyciem niefinansowych aktywów trwałych.

Przykład

Likwidacja inwestycji w ksiegach

Dane:

  • Wartość początkowa inwestycji w obcym środku trwałym wynosi 10 000 zł
  • Dotychczasowe umorzenie inwestycji w obcym środku trwałym wynosi 6000 zł
  • W przypadku sprzedaży (punkt 2 przykładu) wartość przychodów netto wynosi 3000 zł. Sprzedaż jest opodatkowana stawką VAT 23 proc..

Można wyróżnić dwie najczęściej występujące sytuacje w przypadku likwidacji:

WARIANT 1

Przywrócenie stanu pierwotnego lub  nieodpłatne pozostawienie nakładów inwestycyjnych.

Operacje likwidacji ( LT) ujmujemy w księgach w następujący sposób:                       

1) – wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia

2) – przeksięgowanie nieumorzonej części inwestycji w obce środki trwałe w pozostałe koszty operacyjne

WARIANT 2

Sprzedaż inwestycji w obcym środku trwałym.

W przypadku odsprzedaży nakładów inwestycyjnych operacje związane z likwidacją inwestycji w obcym środku trwałym wyglądają następująco:

Operacja sprzedaży nakładów inwestycyjnych 

3)– księgowanie sprzedaży nakładów z inwestycji w obcym środku trwałym

Operację likwidacji (LT) ujmujemy w księgach w identyczny sposób jak w przypadku braku sprzedaży inwestycji w obcym środku trwałym.

Przy założeniu, że w roku obrotowym u przedsiębiorcy wystąpiła jedynie ta operacja związania ze zbyciem niefinansowych aktywów trwałych, w rachunku zysków i start w pozostałych kosztach operacyjnych wykazać należy stratę ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych w wysokości 1000 zł.

ZDANIEM AUTORKI

 Grażyna Sadowska
(ekspert PKF)

W przypadku ujęcia rachunkowego, zarówno przyjęcia do ksiąg inwestycji w obcym środku trwałym jak i likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym, służby księgowe w przedsiębiorstwie nie powinny mieć  problemów. Możliwe kwestie, które  powinny zostać rozważone to:

  • sklasyfikowanie wydatków jako kosztów remontów lub inwestycji w obcym środku trwałym,
  • określenie okresu użyteczności inwestycji w obcym środku trwałym a tym samym doboru prawidłowej stawki amortyzacyjnej.

Niemałym problemem dla podatnika jest natomiast ujęcie podatkowe likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym. W obowiązujących przepisach prawnych brakuje definicji likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym a także strat powstałych w wyniku likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym. Następstwem tego jest zróżnicowane podejście organów podatkowych i sądów do kwestii zaliczenia nieumorzonej części likwidowanej inwestycji w obcym środku trwałym do kosztów podatkowych.

 

 

Mając na względzie najnowsze wyroki sądów uważam, że warto podjąć ryzyko i zaliczyć niezamortyzowaną wartość inwestycji w obce środki trwałe do kosztów podatkowych, w przypadku spełnienia dwóch poniższych warunków:

  1. Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym nie jest wynikiem zmiany rodzaju działalności podatnika (art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT), a także
  2. Podatnik jest w stanie wskazać, że zachowany jest związek przyczynowo – skutkowy likwidacji inwestycji w obcym środku trwałym a przychodami osiąganymi przez podatnika lub ma wpływ na zminimalizowanie strat (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT).

Pamiętając jednak o wielu niekorzystnych interpretacjach, podatnik powinien mieć na względzie to, że organy podatkowe mogą zakwestionować to podejście. Warto być na taką okoliczność przygotowanym tj. sporządzić dokumenty wskazujące, że wymienione powyżej dwa warunki zostały spełnione oraz mieć przygotowane przychylne podatnikom wyroki sądów (w tym przywołany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z  25 czerwca 2012 roku).

Należy jednak liczyć się z tym, że mimo starań przedsiębiorcy organy  podatkowe  mogą zająć inne, niekorzystne dla podatnika stanowisko. Moim zdaniem warto, aby w takiej sytuacji podatnik zdecydował się na dochodzenie swoich racji przed sądem. Przeważająca część wyroków sądowych wskazuje bowiem na możliwość zaliczenia niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym do kosztów podatkowych.

Przy ostatecznej decyzji na pewno ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję podatnika będzie istotność tej kwoty dla jego działalności i efektywności oraz wpływu na płynność finansową.

Skontaktuj się z nami
Grażyna Sadowska-Malczewska<br />Outsourcing
Grażyna Sadowska-Malczewska
Outsourcing
Partner Zarządzający PKF BPO +48 606 859 613

PKF News

Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.

Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej

Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.