Alert autorstwa eksperta PKF (Rafał Sobera – Manager ds. doradztwa podatkowego).
Schematy podatkowe wprowadzone do polskiego porządku prawnego 1 stycznia 2019, budzą wiele wątpliwości przez niejednoznaczne przepisy. Z uwagi na tę niejednoznaczność część podatników i firm leasingowych często raportowało umowy leasingu, które były oparte na przesłance ujednoliconej dokumentacji. W tym zakresie Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną nr DTS 5.8092.4.2024 z dnia 24 grudnia 2024 r., której celem jest rozwianie wątpliwości związanych z kwalifikacją umów leasingu operacyjnego w świetle obowiązku raportowania schematów podatkowych (MDR). Interpretacja ma na celu zapewnienie jednolitego stosowania przepisów podatkowych przez organy podatkowe. Poniżej znajduje się krótkie wyjaśnienie podejścia zaprezentowanego w interpretacji ogólnej.
- Leasing operacyjny a schematy podatkowe
- Umowy leasingu operacyjnego mogą potencjalnie spełniać ogólną cechę rozpoznawczą z art. 86a § 1 pkt 6 lit. d Ordynacji podatkowej, jeśli opierają się na znacznie ujednoliconej dokumentacji, która nie wymaga istotnych zmian w celu wdrożenia schematu u wielu korzystających.
- Zawarcie umowy leasingu operacyjnego nie oznacza automatycznie, że powstaje schemat podatkowy. Zawsze, oprócz kryterium kwalifikowanego korzystającego, należy zbadać, czy spełnione jest kryterium głównej korzyści (art. 86a § 2 Ordynacji podatkowej).
- Kryterium głównej korzyści
- Kryterium głównej korzyści uważa się za spełnione, jeśli głównym lub jednym z głównych celów uzgodnienia jest osiągnięcie korzyści podatkowej.
- Przykłady korzyści podatkowych: obniżenie zobowiązania podatkowego, odsunięcie jego powstania w czasie lub zawyżenie straty podatkowej.
- W przypadku leasingu operacyjnego kryterium to nie będzie spełnione, jeśli umowa została zawarta przede wszystkim z powodów ekonomicznych i biznesowych, takich jak poprawa płynności finansowej, czy konieczność wykorzystywania przedmiotu leasingu w działalności
- Obowiązki raportowania
- Leasingodawca nie jest zobowiązany do raportowania schematu podatkowego, jeśli nie ma wiedzy o spełnieniu kryterium głównej korzyści przez leasingobiorcę.
- Leasingobiorca, jako strona mająca pełną wiedzę o celach zawarcia umowy, może być zobowiązany do raportowania schematu podatkowego, o ile zostaną spełnione przesłanki do jego zaistnienia.
- Wyłączenia z raportowania
- Nie powstanie obowiązek raportowania, jeśli:
- Leasingobiorca nie spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego,
- Leasingobiorca jest stroną umowy o współdziałanie potwierdzonej przez Szefa KAS,
- Umowa leasingowa dotyczy leasingobiorcy opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT),
- Wyłączenia te nie dotyczą schematów podatkowych transgranicznych.
- Możliwość spełnienia innych cech rozpoznawczych
- Umowa leasingu operacyjnego może spełniać inne cechy rozpoznawcze, np. jeśli:
- Zawarcie umowy prowadzi do zmiany zasad opodatkowania poprzez obieg środków między podmiotami powiązanymi.
- Wypłaty z tytułu umowy przekraczają limity podatku u źródła (np. 25 mln zł przychodu dla nierezydenta).
Wnioski:
- Przed zawarciem umowy leasingu operacyjnego warto przeprowadzić analizę potencjalnych skutków podatkowych, w szczególności pod kątem spełnienia kryterium głównej korzyści.
- Leasingodawcy powinni ograniczyć się do weryfikacji informacji dostępnych w ramach standardowej staranności biznesowej w zakresie podpisywania umów leasingowych.
- Leasingobiorcy, jako strona znająca cel zawarcia umowy, muszą szczegółowo analizować swoje obowiązki raportowe, zwłaszcza w przypadku dużych transakcji.
W przypadku pytań lub potrzeby szczegółowej analizy zachęcamy do kontaktu z działem podatkowym.
Może Cię zainteresować
PKF News
Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.
Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej
Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.