Spółki stosujące międzynarodowe standardy rachunkowości są obowiązane na koniec każdego okresu sprawozdawczego ocenić, czy istnieją jakiekolwiek przesłanki wskazujące na to, że mogła nastąpić utrata wartości któregokolwiek ze składnika aktywów. W razie stwierdzenia, że przesłanki takie występują, jednostka szacuje wartość odzyskiwalną tego składnika aktywów w oparciu o szczególne wymagania MSR 36.
Test na utratę wartości firmy - kliknij i bezpośrednio skontaktuj się z naszym ekspertem
Obowiązki
Bez względu na to, czy istnieją przesłanki, które wskazują, czy nastąpiła utrata wartości, jednostka jest zobowiązana do:
- przeprowadzenia corocznego testu sprawdzającego, czy nastąpiła utrata wartości składnika aktywów niematerialnych o nieokreślonym okresie użytkowania lub składnika aktywów niematerialnych, który nie jest jeszcze dostępny do użytkowania, poprzez porównanie jego wartości bilansowej z wartością odzyskiwalną;
- przeprowadzenia corocznie testu na utratę wartości firmy powstałej w wyniku połączenia przedsięwzięć;
Specyfika wyceny
Ze względu na szczególne wymagania msr 36 dotyczące oszacowania wartości firmy i innych aktywów niematerialnych w związku z przeprowadzanym testem na utratę wartości, wycena tego rodzaju aktywów wymaga szczególnej uwagi, zwłaszcza w kwestii założeń w zakresie prognozy przyszłych przepływów pieniężnych i szacowanej stopy dyskonta. W przypadku, gdy założenia wyprowadzone w toku wyceny sporządzonej przez zarząd wydają się nadmiernie optymistyczne, biegły rewident badający sprawozdanie finansowe spółki może zakwestionować ich poprawność. W takiej sytuacji niezbędne może okazać się sporządzenie wyceny przez niezależny podmiot świadczący tego rodzaju usługi.
Zagrożenia
Brak poprawnie sporządzonego testu na utratę wartości firmy skutkować może zastrzeżeniem, a w skrajnych przypadkach negatywną opinią biegłego rewidenta o sprawozdaniu finansowym.
PKF News
Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.
Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej
Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.